Det er muligt at komme ud af din sexafhængighed og pornoafhængighed. Men det kræver altså goså noget arbejde. Du kan ikke komme sovende til det, eller tage et kvik fix for at komme videre. Det er en beslutning du tager – hver dag – om at leve et liv uden din afhængighed.

At komme videre er en proces – og den starter ét sted. I dig og med dig.

Hvis du vil videre og have det godt, så er første skridt at træffe en beslutning om at nu er nok simpelthen nok. Stop med at have ondt af dig selv eller give alle andre skylden for tingene, der sker. Sæt nu spejlet op, og vær ærlig.

  1. Erkend dit problem

Nu handler det om at være ærlig overfor dig selv. Dvs. at indrømme og erkende overfor dig selv, samt overfor andre. At du har et problem. Afhængigheden lever i løgnene og i bedraget – og i skammen. Så hvis du vil videre, er du nødt til at indse, at du har et problem.

  1. Tag ansvar – stå ved det du har gjort, og de konsekvenser det har haft

Det hele starter med at tage ansvar. At tage ansvar for dit eget liv, din egen lykke. Det betyder også, at bedraget stopper her. Både bedraget overfor dig selv, undskyldningerne, der holder afhængigheden i gang og som forpester dit humør, og ikke mindst bedraget overfor andre. Løgnene er nødt til at stoppe, og bebrejdelserne på andre (og dig selv), at skyde skylden på dem, er nødt til at stoppe. Det samme er det at have ondt af dig selv. Offerrollen er ikke kendt for at gøre nogle glade, tilfredse eller føle velvære i livet. Og så er det om at tage en dag, nogle gange en time, og andre gange et sekund ad gangen for at komme videre.

  1. Vær din egen detektiv – få forståelse for dig selv og andre

Det vil betyde, at du er nødt til at have en forståelse for din afhængighed, hvordan den har ramt dig og andre omkring dig. Det kan godt give en masse skam, skyld, vrede og tristhed, men sådan er det, at se sandheden i øjnene. Det er et vigtigt, og nødvendigt skridt at se tingene i øjnene, for at komme videre. Du skal ikke gemme dig længere bag løgne, bag bebrejdelser, bag dårlig samvittighed, og hvad der ellers har drevet dig ud i en afhængighed. At se tingene som de er, at skabe bevidsthed, er med til at give dig klarhed og ikke mindst mulighed for at tage kontrollen tilbage over noget, der har kontrollen over dig. Ved at tage et skridt af gangen, et sekund af gangen, et minut, en time, en dag osv., hvor du har fokus på at komme videre, på at ændre på tingene, og også tager handling – for hver gang du gør det, er du på vej i retning væk fra afhængigheden og hen mod et mere frit liv, hvor du selv styrer tingenes gang.

  1. Nye strategier = Ud med det gamle – ind med det nye

Det er tid til at rydde op – rydde op i alt det gamle, der måtte være, men som ikke længere behøver styre dig, have en magt over dig. Det kan betyde, at du skal igennem et arbejde med dårligt selvværd, skyld og skam, kontrol, perfektionisme, generthed, at føle dig forkert og udenfor, angsten for at miste, angsten for at fejle og gøre ting forkert, behovet for bekræftelse og anerkendelse fra andre, trangen til at dulme dine følelser og tanker, egoisme, seksualiteten, trangen til at flygte osv.

  1. Bliv din egen bedste ven. – stop din indre kritiker

Vi er så ”gode” til at dømme os selv. Hvis andre ikke får gjort det, så skal vi nok sørge for selv at dømme os ude, dårlige, forkerte og ikke gode nok.

Det handler ikke om at være perfekt – det handler om at være ok, helt som du er. Ja, du har måske lavet en masse fejl, nogle kan rettes op på, andre kan måske ikke, men det behøver ikke styre dig på en dårlig måde. Vi fejler alle sammen – og det bedste vi kan, er at gøre det, så godt som vi kan.

  1. Stop med det du har gang i – især hvis du vil mærk dig selv bedre og være fri i krop og sind

Stop – bare stop. Så enkelt er det dog ikke. Men du er  nødt til at sætte dig et mål, måske flere gange hver dag, om at du ikke vil være sexafhængig og pornoafhængig længere. Sæt gerne et positivt mål om, at i dag lever jeg et liv i frihed og ærlighed. Og lev efter det.

Når man er i kløerne på en afhængighed, så mærker man faktisk ikke særlig godt sig selv. Afhængigheden er jo selvmedicinering – en seksuel hovedpinepille, så man netop ikke mærker noget. Det er først, når du ser dig selv i øjnene, stopper din adfærd, og lærer nye strategier, at du kan mærke dig selv bedre. Og det handler både om at mærke de ting der gør godt, og de ting, der gør ondt.

  1. Hav en plan – giv afhængigheden baghjul med nye alternativer

Hvis du vil tage styring over den afhængighed, der har kørt dig rundt i manegen i mange år, som en vildfaren cirkuselefant, så er det vigtigt at du sætter dig nogle konkrete mål for dig selv, din hverdag og dit liv.

Samtidig skal du have en plan for, hvad du ellers skal gøre, når afhængigheden viser sit ansigt. Lige her og nu, skal du sætte noget andet i stedet for det, der har styret dig i mange år.

 

 

 

Forandringen i dig, er ikke ting, som du nødvendigvis kan se med det blotte øje. Det er mere usynlige ting. Ting som kan være svære at måle på, som er svære at dokumentere med et tjek-mærke. Forandringen i dig vil være, den nye måde at se dig selv på, den nye måde at se verden på, den nye måde at se livet på, den nye måde at se andre på.

Det vil betyde, at dine overbevisninger og dit værdisæt bliver kigget efter i sømmene. Noget bliver vendt op og ned – noget andet gør ikke. Denne nye måde at være detektiv og kigge på dig selv, kigge ind i dig selv, og kigge ud fra dig selv, vil give dig langt mere frihed og accept af dig selv, andre og tingene omkring dig.